tisdag 2 januari 2018

Varannan damernas




Som trogna läsare kanske kommer ihåg så har jag under de senaste åren gjort en ansträngning för att läsa mer jämlikt, detta då jag omedvetet (hoppas jag) haft en rätt kraftig överrepresentation av manliga författare i min bokkonsumtion.

Under 2016 blev resultatet till exempel såhär:


Totalt: 74 lästa böcker
Kvinnliga författare: 36 st
Manliga författare: 35 st
Pseudonym, kön okänt: 1 st
Författarpar man/kvinna: 2 st


Det var det första året jag läst fler böcker av kvinnliga än manliga författare. 


Så hur gick det under 2017?

Totalt: 73 lästa böcker
Kvinnliga författare: 34 st
Manliga författare: 36 st
Författarpar man/kvinna: 1 st
Författarpar man/man: 2 st

Så, en liten tillbakagång på jämställdhetsfronten tyvärr. Jag får satsa på bättring under 2018.


2017 bjöd på många fantastiska läsupplevelser, men faktiskt inte på några maxpoängare.
Jag är, som ni kanske vet, väldigt snål på att sätta det högsta betyget - 10 av 10 - på en bok. Då skall det vara en litterär käftsmäll av häpnadsväckande kraft.

Jag har under de senaste 15 åren, lika länge som jag varit bokhandlare, endast delat ut 10:an till tre stycken titlar. Cormac McCarthys "Vägen", Chris Cleaves "Little Bee" och Neil Gaimans och Terry Pratchetts "Goda Omen".
Men en 9:a eller två brukar litteraturåret kunna bjuda på. Dock inte 2017.

Högst betyg fick av mig i år:

"Vi mot er" av Fredrik Backman  8/10
"The Oral History of The Daily Show" av Jon Stewart mfl.  8/10
"Den underjordiska järnvägen" av Colson Whitehead  8/10
"1793" av Niklas Natt och Dag  8/10
"Krokas" av Elin Olofsson  7/10
"Skrik tyst så inte grannarna hör" av Karin Alfredsson  7/10
"Nordiska Myter" av Neil Gaiman  7/10
"Annabelle" av Lina Bengtsdotter  7/10
"Dodgers" av Bill Beverly  7/10
"Höstdåd" av Anders de la Motte  7/0
"Före fallet" av Noah Hawley  7/10
"Larmrapporten" av Emma Frans  7/10
"Husdjuret" av Camilla Grebe  7/10
"The Hate U Give" av Angie Thomas  6/10 (stapplande nära en sjua ...)


Vi får hoppas att 2018 kan bjuda på fler käftsmällar, hjärtkramare och sinnesblåsare!
Gott nytt litteratur år på er!

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar