måndag 6 november 2017

Gästbloggaren: Leffe Grimwalker




Vad skulle du göra om du bara hade tio dagar kvar att leva ...?
Jag har alltid lekt med den fascinerande tanken. Skulle jag flippa och göra galna saker eftersom jag inte behövde vara rädd för att dö? Eller skulle jag bara hänga med familjen och krama ut varenda sekund av den tid jag har kvar? Är makten att veta för stor? Vill man verkligen veta när man ska dö? Och är det skillnad på manligt och kvinnligt synsätt?

Frågorna lekte studsboll i huvudet. Jag hade massvis av frågor som jag ville reda ut och för mig blir det enklast att skriva om det, med en twist såklart, alltid en twist. Så jag skapade Niklas Svensson alias Nico, the man with a plan, och hans speciella och udda familj.

Nico får reda på att han har en obotlig sjukdom och bestämmer sig för att fucka upp hela den undre världen, blåsa alla och se till att hans familj blir ekonomiskt oberoende i resten av sina liv. Och han tänker bli en legend, ingen ska någonsin glömma honom.
Men skit träffar såklart fläkten och allt det där ... annars vore det ju tråkigt liksom. Alla aktioner har reaktioner och plötsligt blir det inte alls som han tänkt sig.

Jag skrev boken på 21 dagar vilket är helt sjukt, men konstigt nog var det ganska lätt och därför tror jag storyn blivit extra spännande, och med ett högt tempo. Det var kriterierna jag fick från förlaget. ”Manuset ska ligga någonstans mellan film- och bokmanus. Kan du vara klar inom en månad vore det fint”, sa dom.

”Absolut, no pressure, jag fixar”, ljög jag och undrade hur fan det skulle gå till. Men det blev en bok inom en månad, som blev en succé, som nu finns i pocket. Och efter du läst den, hoppas jag du bestämmer dig för vad du skulle göra om du bara hade tio dagar kvar att leva, och gör det redan nu. Men blås ingen, det går bara åt helvete då ...

// Leffe


Leffe Grimwalker är författare och spökskrivare. Han bor i Skåne med författaren Caroline Grimwalker, katten Anubis och korpen Korpemon. "Tick Tack har" hittills haft nära 200000 lyssningar på Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar