måndag 9 oktober 2017

King är bäst på Bio och/eller Netflix?



Ännu en kund som inte vill acceptera vår returpolicy. Inget kvitto, inget återköp hörrö!


Wow!

Det är inte direkt ont om filmatiserade Stephen King-berättelser. Varje roman, novell, servettklotter och idé den mannen får ur sig brukar förr eller senare hamna på bioduken eller TV-skärmen.

Men, om vi ska vara ärliga, så är ju de flesta produktionerna inte så särdeles fantastiska ...
För varje "Shining", "Nyckeln till frihet" och "Stand by me" brukar det gå ett dussin fullkomliga misslyckanden av "Maximum Overdrive/Children of the Corn/Under the Dome"-typen.
Så jag blev lätt överraskad av att få se inte bara en, utan två utmärkta filmversioner av Skräckfarfars böcker på en helg!

Först i lördags. Helt under min radar har Netflix gjort film på en av Kings kanske mest svårfilmade romaner, "Gerald´s Game". Hur gör man en spännande visuell tolkning av en berättelse där huvudpersonen tillbringar 80% av den handklovad fast i en säng?




Såhär. Man gör precis såhär. Finns på Netflix nu.


Och sedan på söndagen. Den stora kanonen. The Big Ka-Booh-nah.
Filmatiseringen av Kings kanske mest kända och hyllade roman (även om jag personligen håller "Pestens Tid" som hans Magnum Opus") "It", eller "Det" på svenska då.



Och som sagt. Wow! Bara Wow!

Kanske det bästa filmversion av en Kingbok som någonsin gjorts skulle jag påstå.
Skitsnyggt filmad, bra skådespelare och manus, perfekt tempo.
Och rejält sabla läskig! Inte bara välplacerade "jump scares", utan faktiskt något så ovanligt som en skräckfilm som faktiskt lyckas skrämma.

Jag hade med mig min nyblivna trettonåring på bion. Hans allra första skräckfilm faktiskt
(jag vet, #parentoftheyear liksom) och han var rejält kaxig innan förtexterna rullade.
Trekvart senare. Not so much.
Det var stora ögon, stelt leende och en hand hårt på mammas arm ... Lille skrutt. :-)

Det är ju dock ren tortyr att vi ska behöva vänta ända till 2019 på kapitel två. Gaah!!

Om du inte orkar så finns naturligtvis böckerna.
"Det" har vi hemma i butiken, både den svenska och engelska utgåvan.
"Gerald's Game", eller "Geralds lek" som den hette på svenska, finns att på tag på i engelsk storpocket om man är intresserad, men den svenska utgåvan har inte funnits i tryck på många år.

Du kan få låna mitt ex om du ber snällt.


Men i just dessa fallen kan jag varmt rekommendera filmversionerna!
Popcorn-tajm!

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar